Има невежество в света относно Израел и евреите.Важно е да знаеме какво поучава Библията за Израел и евреите.Бог е този,който прави важно взаимоотношението ни с Него.10 те заповеди,които разкриват измерението на Божията активност. Библейският принцип от Матей 22 глава,да обичаш Господа твоят Бог-първата заповед и ближният си както себе си-втората Божия заповед е начина по който ние третираме различните от нас.Важно е за нас да нямаме омраза към който и да е.Расовите проблеми са големи,ако някой от нас има расизъм в сърцето си,той ще има проблем с Бог.Да нямаме презрение срещу друга нация и етност. Усещаш много неща,които другите хора не усещат/дискриминация/ Ако ти застанеш срещу Израел и еврейският народ ти ще бъдеш срещу Бога и ще спреш твоето взаимоотношение и благословението от Бог към теб.
1.В началото бе....завета с Авраам.
А) началото на заветните взаимоотношения
Битие 21:27-28 Тогава Авраам взе овци и говеда и ги даде на Авимелеха, та двамата сключиха договор помежду си.
А Авраам отдели седем женски агнета от стадото.
Б) завет с Ной
В) завет с Авраам-потомък на един от трите сина на Ной-Сим,Бог направи завет с Авраам,който не беше никога поклоник на луната, той се покланяше единствено на Господ.От времето на Ной и потомството на Сим-от него произхожда това племе свързано с Аврамовото племе,извеждайки го от Ур Халдейски.Сим-праотец на дома на Авраам,цялото потекло на Авраам произлиза от Сим.Бог изпраща Авраам като поклоник в Хананската земя.Бог в правото си избира в своите занимания да сключи завет с когото пожелае. Битие 12:1-3 Тогава Господ каза на Аврама: Излез от отечеството си, измежду рода си и из бащиния си дом, та иди в земята, която ще ти покажа.
Ще те направя голям народ; ще те благословя, и ще прославя името ти, и ще бъдеш за благословение.
Ще благословя ония, които те благославят, а ще прокълна всеки, който те кълне; и в тебе ще се благославят всички земни племена.
Битие 12:2-Бог възстановява нещо значително радикално.
Второзаконие 28глава-благословения,
Ако слушаш добре гласа на Господа твоя Бог и внимаваш да вършиш всичките Негови заповеди, които днес ти заповядвам, тогава Господ твоят Бог ще те въздигне над всичките народи на света.
И всички тия благословения ще дойдат на тебе и ще почиват на тебе, ако слушаш гласа на Господа твоя Бог.
Благословен ще бъдеш в града, и благословен ще бъдеш на полето.
Благословен ще бъде плодът на утробата ти, плодът на земята ти и плодът от добитъка ти, рожбите от говедата ти и малките от овците ти;
благословен кошът ти и нощвата ти.
Благословен ще бъдеш при влизането си и благословен ще бъдеш при излизането си.
Господ ще направи да бъдат поразявани пред тебе неприятелите, които се повдигат против тебе; през един път те ще излизат против тебе, а през седем пътища ще бягат от пред тебе.
Господ ще заповяда да дойде благословение на тебе в житниците ти и във всичките ти предприятия, и ще те благославя в земята, която Господ твоят Бог ти дава.
Господ ще те утвърди като свет народ за Себе Си, според както ти се е клел, ако пазиш заповедите на Господа твоя Бог и ходиш в Неговите пътища;
И всичките племена на света ще видят, че ти се наричаш с Господното Име, и ще се боят от тебе.
Господ ще те направи да изобилваш с блага, в плода на утробата ти, в плода на добитъка ти и в плода на земята ти, върху земята, за която Господ се е клел на бащите ти да ти я даде.
Господ ще ти отвори доброто Си съкровище, небето, за да дава дъжд на земята ти на времето му, и да благославя всичките дела на ръцете ти; и ти ще заемаш на много народи, а няма да вземаш на заем.
Господ ще те постави глава, а не опашка, та ще бъдеш само отгоре и няма да бъдеш отдолу, ако слушаш заповедите на Господа твоя Бог, които днес ти заповядвам, да ги пазиш и вършиш.
От думите, които днес ви заповядвам, да се не връщаш надясно или наляво, за да отидеш след други богове да им служиш.
И 28глава-проклятия-духовни сили,които действат на земята.
Но ако не слушаш гласа на Господа твоя Бог, и не внимаваш да вършиш всичките Му заповеди и повеленията Му, които днес ти заповядвам, то всички тия проклетии ще дойдат на тебе и ще почиват на тебе.
Проклет ще бъдеш в града и проклет ще бъдеш на полето.
Проклети ще бъдат кошът ти и нощвата ти;
проклети ще бъдат плодът на утробата ти и плодът на земята ти, рожбите от говедата ти и малките от овците ти.
Проклет ще бъдеш при влизането си и проклет ще бъдеш при излизането си.
Господ ще изпраща върху тебе проклетия, смущение и разорение във всичките предприятия, които предприемаш да вършиш догде бъдеш изтребен и погинеш скоро, поради злите дела, чрез които си Ме оставил.
Господ ще направи да се залепва за тебе мор, догде те довърши от земята, в която отиваш да я завладееш.
Господ ще те поразява с охтика, с треска, с огница, с възпаление, със суша, с изсушителен вятър и с мана; и те ще те гонят догде погинеш.
Небето над главата ти ще бъде мед, и земята под тебе желязо.
Господ ще обръща дъжда на земята ти на прах и пепел; ще слиза на тебе от небето догде бъдеш изтребен.
Господ ще направи да бъдеш поразяван пред неприятелите си; през един път ще излизаш против тях, а през седем пътища ще бягаш отпред тях; и ще бъдеш тласкан по всичките царства на света.
Трупът ти ще бъде храна на всичките въздушни птици и на земните зверове; и не ще има кой да ги отпъжда.
Господ ще те поразява с египетския струпей, с кръвотечения, с краста и със сърбеж, от които да не можеш да се изцелиш.
Господ ще те поразява с умопобъркване, със слепота и с омайване на сърцето;
и ще ходиш пипайки всред пладне, както слепият пипа в тъмнината, и не ще имаш успех в пътищата си; а ще бъдеш само притесняван и обиран всеки ден, и не ще има кой да те избави.
Ще се сгодиш за жена, но друг мъж ще лежи с нея; къща ще построиш, но няма да живееш в нея; лозе ще насадиш, но няма да ядеш от плода му.
Говедото ти ще бъде заклано пред очите ти, и няма да ядеш от него; оселът ти ще бъде грабнат пред тебе, и няма да ти се върне; овците ти ще бъдат предадени на неприятелите ти, и не ще имаш, кой да ги избави.
Синовете ти и дъщерите ти ще бъдат предадени на друг народ, и очите ти ще гледат и ще чезнат за тях всеки ден, но нищо не ще бъде в силата на ръката ти да им помогне.
Народ, когото не познаваш, ще изяде плода на земята ти и на всичките ти трудове; и ти ще бъдеш винаги само притесняван и измъчван.
Ще полудееш, като гледаш това, което ще виждат очите ти.
Господ ще те поразява с лошо възпаление в колената и в пищялите, тъй щото не ще можеш да се изцелиш, от стъпалата на нозете си до темето си.
Господ ще заведе тебе и царя, когото ще си поставил над себе си, при народ, когото не си познавал, нито ти нито бащите ти; и там ще служиш на други богове, на дърво и камък.
И ще станеш за учудване, за поговорка и за поругание на всичките племена, между които Господ ще те отведе.
Много семе ще изнасяш на полето, а малко ще събираш, защото скакалците ще го пояждат.
Лозя ще посаждаш и обработваш, а вино няма да пиеш от тях, нито ще събираш грозде, защото червей ще ги изяде.
Маслини ще имаш във всичките си предели, а с масло няма да се помазваш, защото маслините ти ще окапват.
Синове и дъщери ще раждаш, но те не ще бъдат за тебе, защото ще отиват в плен.
Всичките ти дървета и плода на земята ти, щурецът ще ги пояде.
Чужденецът, който е всред тебе, ще се издига горе и по-горе над тебе; а ти ще пропадаш долу и по-долу.
Той ще заема на тебе, а ти не ще заемаш на него; той ще бъде глава, а ти ще бъдеш опашка.
Всички тия проклетии ще дойдат върху тебе, та ще те гонят и ще те застигат, догде бъдеш изтребен; защото ти не послуша гласа на Господа твоя Бог, за да пазиш заповедите Му и повеленията, които ти заповяда.
Това ще бъде за винаги знамение и чудо върху тебе и потомството ти.
Понеже не си служил на Господа твоя Бог с веселие и със сърдечна радост поради изобилието на всичко,
за това ще слугуваш на неприятелите си, които Господ ще прати против тебе, в глад, в жажда, в голота и в лишение от всичко; и Той ще тури на шията ти железен ярем догде те погуби.
Господ ще навлече против тебе народ от далеч, от земния край, като с орлово летене; народ чийто език не разбираш;
народ със свиреп поглед, който не ще почете стар нито ще пожали млад;
и ще яде плода на добитъка ти и плода на земята ти догде починеш; който не ще ти остави ни жито, ни вино, ни масло, нито рожбите от говедата ти, нито малките от овците ти, догде те погуби.
Ще те обсади във всичките ти градове, догде по цялата ти земя изпопадат високите ти и укрепени стени, на които се надяваше; и ще те обсади във всичките ти градове из цялата земя, която Господ твоят Бог ти даде.
И тогава, при обсадата и притеснението, с което ще те притесни неприятелят ти, ще ядеш плода на утробата си, месата на синовете си и на дъщерите си, които Господ твоят Бог ти е дал.
Оня мъж между вас, който е изтънчен и изнежен, ще гледа с немилостиво око на брата си, на жената, която почива на пазухата му и на останалите чада, които му оцелеят,
та няма да даде ни на едного от тях от месото на чадата си, които ще яде; защото не ще му остане нищо при обсадата и притеснението, с което неприятелят ти ще те притесни във всичките ти градове.
Жената между вас, която е изтънчена и изнежена, която не би дръзнала да тури на земята стъпалото на ногата си по причина на изтънченост и изнеженост, ще гледа с немилостиво око на мъжа, който почива на пазухата й, на сина си, на дъщеря си,
и на малкото си дете, което е излязло измежду краката й, да! на чадата, които е родила; защото ще ги яде тайно поради лишението от всичко при обсадата и притеснението, с което неприятелят ти ще те притесни в градовете ти.
Ако не внимаваш да изпълняваш всичките думи на тоя закон, които са написани в тая книга, и не се боиш от това славно и страшно име ИЕОВА ТВОЯ БОГ,
тогава Господ ще направи ужасни язвите върху тебе и язвите върху потомството ти, язви големи и непрестанни, и болести зли и непрестанни.
И ще навлече върху тебе всичките египетски болести, от които ти се боеше, и те ще се залепят за тебе;
още и всяка болест и всяка язва, която не е написана в книгата на тоя закон, Господ ще ги нанесе на тебе догде бъдеш изтребен.
Ще останете малцина на брой, - докато по множество бяхте като звездите на небето; защото ти не послуша гласа на Господа твоя Бог.
И както бе драго на Господа да ви струва добро и да ви умножава, така ще бъде драго на Господа да ви изтребва и да ви погубва; и ще бъдете изкоренени от земята, в която отивате да я завладеете.
Господ ще те разпръсне между всичките племена от единия край на света до другия край на света; и там ще служиш на други богове, които нито ти си познавал нито бащите ти, на дърво и камък.
Но и всред тия народи не ще намериш покой, нито ще има почивка за стъпалото на ногата ти; но там Господ ще ти даде треперене на сърцето, помрачаване на очите и изнемогване на душата.
Животът ти ще бъде в неизвестност пред тебе; и ти ще се боиш денем и нощем, и не ще бъдеш уверен за живота си.
Заран ще думаш: О да мръкнеше! и вечер ще думаш: О да съмнеше! поради страха, с който в сърцето си ще се страхуваш, и поради зрелищата, които с очите си ще виждаш.
И Господ ще те върне в Египет с кораби през пътя, за който ти рекох: Вече няма да го видиш; и там ще искате да се продадете на неприятелите си за роби и за робини; но не ще има кой да ви купува.
2.Бог сключва завет с Авраам и неговото потомство
Битие 1:7-И Бог направи простора; и раздели водата, която беше под простора, от водата, която беше над простора; и стана така.
Битие 15:4-Но, ето, дойде Господното слово и му каза: Тоя човек няма да ти стане наследник; но оня, който ще излезе от твоите чресла, ще ти бъде наследник.
Битие 22:16-18-В Себе Си се заклевам, казва Господ, че понеже си сторил това нещо и не пожали сина си, единствения си син,
ще те благословя премного и ще умножа и преумножа потомството ти като небесните звезди и като пясъка на морския бряг; и потомството ти ще завладее портата на неприятелите си;
в твоето потомство ще се благословят всичките народи на земята, защото си послушал гласа Ми. В Исаак ще се потвърди Моят завет казва Господ.Синовете на Исав и синовете на Исаак са потомството на Авраам.Бог има изкупление и за потомството на Исав.
Завета потвърден:
Исаак
Яков
Мойсей-закона на завета
Давид
Юдеизма води началото си чрез Мойсей.В Давид имаме обещанието сега,вечен потомък на Давид,престола на Давид,наследнимът на Давид-прототип на Исус Христос.
Еремия 33:14-26, Ето, идат дни, казва Господ, Когато ще изпълня онова добро слово, което говорих За Израилевия дом и за Юдовия дом.
В ония дни и в онова време Ще направя да израсте на Давида праведен Отрасъл; И той ще извърши правосъдие и правда на земята.
В ония дни Юда ще бъде спасен, И Ерусалим ще обитава в безопасност; И ето името, с което ще се нарича: Господ е наша правда.
Защото така казва Господ: Никога няма да липсва от Давида човек, Който да стои на престола на Израилевия дом;
Нито от левитските свещеници ще липсва пред Мене човек, Който да принася всеизгаряния и да гори хлебни приноси И да жертвува непрестанно.
И словото Господно дойде към Еремия и рече:
Така казва Господ: Ако ви е възможно да нарушите завета Ми за деня И завета ми за нощта, Тъй щото да не става вече ден и нощ на времето си,
Тогава ще може да се наруши и заветът Ми със слугата Ми Давида, Тъй щото да няма син да царува на престола му, - И заветът Ми със служителите Ми - левитските свещеници.
Както не може да се изброи небесното множество, Нито да се измери морският пясък, Така ще умножавам потомството на слугата Ми Давида, И левитите, които Ми служат.
И словото Господно дойде към Еремия и рече:
Не си ли размислил що говорят тия люде, какво казват: Двата рода, които Господ избра, ето, отхвърлил ги е? Така презират те людете Ми, Щото да не се считат вече за народ пред тях.
Така казва Господ: Ако не съм поставил завета Си за деня и нощта, И ако не съм определил наредбите за небето и за земята,
Тогава ще отхвърля и потомството на Якова и на слугата Си Давида, Така щото да не вземам от него човеци да управляват Потомството на Авраама, Исаака и Якова; Защото ще върна пленниците им и ще им покажа милост.
Завета обявен за неотменим-богословието поучава,че Бог е отхвърлил потомството на Израел и еврейският народ.Какво се случва тука?-Бог казва,че сключва завет с Авраамовото потомство. Завета е с Авраам преди закона.
Колосяни 2:16-18, И тъй, никой да ви не осъжда за това, което ядете, или което пиете, или за нещо относно някой празник, или новомесечие, или събота;
които са сянка на онова, което ще дойде, а тялото е Христово.
Никой да ви не отнема наградата с измама, чрез самоволно смиреномъдрие и ангелослужение, като наднича в неща, които не е видял и напразно се надува с плътския си ум.
Евреи 9:15-20, Той е посредник на нов завет по тая причина, щото призваните да получават обещаното вечно наследство чрез смъртта, станала за изкупване престъпленията, извършени при първия завет.
Защото гдето има завещание, трябва, за изпълнението му, да се докаже и смъртта на завещателя.
Защото завещанието влиза в сила, само гдето се е случила смърт, понеже никога няма сила, докле е жив завещателят.
Затова нито първият завет бе утвърден без кръв.
Защото, след като Моисей изговори всяка заповед от закона пред всичките люде, взе кръвта на телците и на козлите, с вода и червена вълна и исоп, та поръси и самата книга и всичките люде, и казваше:
"Това е кръвта, проляна при завета, който Бог е заръчал спрямо вас". Христос дойде като първосвещеникът,като реалният Агнец, посредник на Новия Завет.Първият завет е Мойсеевият закон,а не Авраамовия завет.
Евреи 9:23- И тъй, необходимо беше образите на небесните неща да се очистват с тия жертви, а самите небесни - с жертви по-добри от тях.
Евреи 10:1-5,15 Защото законът, като съдържа в себе си само сянка на бъдещите добрини, а не самата същност на нещата, то свещениците, които непрестанно принасят всяка година същите жертви, никога не могат с тях да направят съвършени в чистота ония, които пристъпват да жертвуват.
Другояче те биха престанали да ги принасят; защото жертвоприносителите, еднаж очистени, не биха имали вече никакво изобличение на съвестта за грехове.
Но в тия жертви всяка година става спомен за греховете.
Защото не е възможно кръв от юнци и от козли да отмахне грехове.
Затова Христос, като влиза в света, казва: -"Жертва и принос не си поискал, Но приготвил си Ми тяло; А и Светият Дух ни свидетелствува за това; защото след като е казал: -/закона на Духа/,Христос отмени Мойсеевият закон-прототип на реалните неща.Закона,който не беше отменен от Христос беше моралният закон,той е непроменим.
Евреи 8:7-13, Защото, ако оня първи завет е бил без недостатък, Бог не би търсил място за втори.
А напротив, когато порицава израилтяните, казва: "Ето, идат дни, казва Господ, Когато ще сключа с Израилевия дом и с Юдовия дом нов завет;
Не такъв завет, какъвто направих с бащите им В деня, когато ги хванах за ръка, за да ги изведа из Египетската земя; Защото те не устояха в завета Ми, И Аз ги оставих, казва Господ.
Защото, ето заветът, който ще направя с Израилевия дом След ония дни, казва Господ: Ще положа законите Си в ума им И ще ги напиша в сърцата им; Аз ще бъда техен Бог, И те ще бъдат мои люде;
И няма вече да учат всеки съгражданина си И всеки брата си, като му казват: Познай Господа; Защото всички ще Ме познават, От малък до голям между тях.
Защото ще покажа милост към неправдите им И греховете им (и беззаконията им) няма да помня вече".
А като каза "нов завет", Той обявява първия за остарял. А онова, което овехтява и остарява, е близо до изчезване.
Завета,който Бог сключи с Авраам е вечен и никога не е бил отменян-предаван е по плът от потомството на Авраам.
Заместителна теология:
1.Пасивната-Евреите са изпълнили вече своята функция и не са валидни.
Римляни 1:16, Защото не се срамувам от благовестието [Христово]; понеже е Божия сила за спасение на всекиго, който вярва, първо на юдеина, а после и на езичника.
Римляни 2:25-28, Понеже обрязването наистина ползува, ако изпълняваш закона; но ако си престъпник на закона, тогава твоето обрязване става необрязване.
И тъй, ако необрязаният пази наредбите на закона, не ще ли неговото необрязване да му се вмени за обрязване?
и оня, който остане в природното си състояние необрязан, но пак изпълнява закона, не ще ли осъди тебе, който имаш писан закон и обрязване, но си престъпник на закона?
Защото не е юдеин оня, външно такъв, нито е обрязване онова, което е вънкашно в плътта;
Римляни 3:26-28,30 за да покаже, казвам правдата Си в настоящето време, та да се познае, че Той е праведен и че оправдава този, който вярва в Исуса.
И тъй, где остава хвалбата? Изключена е. Чрез какъв закон? чрез закона на делата ли? Не, но чрез закона на вярата.
И така, ние заключаваме, че човек се оправдава чрез вяра, без делата на закона. Понеже същият Бог ще оправдае обрязаните от вяра и необрязаните чрез вяра.
Юдеин-истински поклоник на Бог,който се покланя в духа и от сърцето си.
2 групи от хора:
А)потомците на Авраам-евреите
Б)другата група са езичниците
Плътското от духовното да разделиме.
Римляни 10:1 Братя, моето сърдечно желание и молбата ми към Бога е за спасението на Израиля.
Спасението на Израел,синовете на Авраам по плът да познаят Исус.
Римляни 11:1-28, И тъй, казвам: Отхвърлил ли е Бог Своите люде? Да не бъде! Защото и аз съм израилтянин, от Авраамовото потомство, от Вениаминовото племе.
Не е отхвърлил Бог людете Си, които е предузнал. Или не знаете що казва писанието за Илия? как вика към Бога против Израиля, казвайки:
"Господи, избиха пророците Ти, разкопаха олтарите Ти, и аз останах сам; но и моя живот искат да отнемат".
Но що му казва божественият отговор? - "Оставил съм Си седем хиляди мъже, които не са преклонили коляно пред Ваала".
Така и в сегашно време има остатък, избран по благодат.
Но, ако е по благодат, не е вече от дела, иначе благодатта не е вече благодат [а ако е от делата, не е вече благодат, иначе делото не е вече дело].
Тогава какво? Онова, което Израил търсеше, това не получи, но избраните го получиха, а останалите се закоравиха даже до днес;
както е писано: "Бог им даде дух на безчувствие, очи - да не виждат и уши - да не чуват".
И Давид казва: - "Трапезата им нека стане за тях примка и уловка, Съблазън и въздаяние;
Да се помрачат очите им, та да не виждат, И сгърби гърба им за винаги".
Тогава казвам: Спънаха ли се, та да паднат? Да не бъде! Но чрез тяхното отклонение дойде спасението на езичниците, за да ги възбуди към ревнивост.
А, ако тяхното отклонение значи богатство за света и тяхното отпадане - богатство за езичниците, колко повече тяхното пълно възстановяване!
Защото на вас, които бяхте езичници, казвам, че, понеже съм апостол на езичниците, аз славя моята служба,
дано по някакъв начин да възбудя към ревнивост тия, които са моя плът, и да спася някои от тях.
Защото, ако тяхното отхвърляне значи примирение на света, какво ще бъде приемането им, ако не оживяване от мъртвите?
А ако първото от тестото е свето, то и цялото засяване е свето; и ако коренът е свет, то и клоните са свети.
Но, ако някои клони са били отрязани, и ти, бидейки дива маслина, си бил присаден между тях, и си станал съучастник с тях в тлъстия корен на маслината,
не се хвали срещу клоните; но ако се хвалиш, знай, че ти не държиш корена, а коренът тебе.
Но ще речеш: Отрязаха се клони, за да се присадя аз.
Добре, поради неверие те се отрязаха, а ти поради вяра стоиш. Не високоумствувай, но бой се.
Защото, ако Бог не пощади естествените клони, нито тебе ще пощади.
Виж, прочее, благостта и строгостта Божия: Строгост към падналите, а божествена благост към тебе, ако останеш в тая благост; иначе, и ти ще бъдеш отсечен.
Така и те, ако не останат в неверие, ще се присадят; защото Бог може пак да ги присади.
Понеже, ако ти си бил отсечен от маслина по естество дива, и, против естеството, си бил присаден на питомна маслина, то колко повече ония, които са естествени клони, ще се присадят на своята маслина!
Защото, братя, за да не се мислите за мъдри, искам да знаете тая тайна, че частично закоравяване сполетя Израиля, само докато влезе пълното число на езичниците.
И така целият Израил ще се спаси, както е писано: - "Избавител ще дойде от Сион; Той ще отвърне нечестията от Якова;
И ето завета от Мене към тях: Когато отнема греховете им".
Колкото за благовестието, те са неприятели, което е за ваша полза, а колкото за избора, те са възлюбени заради бащите.
Цялата глава е написана,тя казва едно нещо,вие сте добавени към маслиновото дърво,а не го замествате.Бог не можеше да сложи ръката си над потомството си.Бог не отсъди потомството на Авраам, защото от него произлезе църквата.Кое беше съдено?
Върховното лидерство,Бог вдигна своята протекция от тази система,от свещениците,които са се ползвали финансово-икономическата религиозна система.Какво осъди Бог?-не е еврейският народ.Старият храм,цялата религиозна система и системата на Мойсей.Ние като християни трябва да продължаваме да благославяме Израел и еврейската общност.Бог не е казал,че ще вземе земята от еврейският народ.Бог желае целият Израел да се спаси.Ние като християни трябва да благославяме Израел и да се противопоставяме на всяка форма на християнският антисимитизъм.Ние не си познаваме нашите духовни корени.
Римляни 11:11-15, Тогава казвам: Спънаха ли се, та да паднат? Да не бъде! Но чрез тяхното отклонение дойде спасението на езичниците, за да ги възбуди към ревнивост.
А, ако тяхното отклонение значи богатство за света и тяхното отпадане - богатство за езичниците, колко повече тяхното пълно възстановяване!
Защото на вас, които бяхте езичници, казвам, че, понеже съм апостол на езичниците, аз славя моята служба,
дано по някакъв начин да възбудя към ревнивост тия, които са моя плът, и да спася някои от тях.
Защото, ако тяхното отхвърляне значи примирение на света, какво ще бъде приемането им, ако не оживяване от мъртвите?
Протестанството много държи на евреите и Израел.Да се отнасяме с почит към потомството на Авраам и с уважение! Амин
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment